Text
The Use of Comic Strips to the Student’s Reading Comprehension in Reading Narrative Text of Tenth Grade Students at SMK Negeri 3 Pamekasan
M.Pd
Keywords: Comic Strips, Reading Comprehension, Narrative Text
Reading is one of the things that greatly influence the knowledge of information for students. To comprehend the reading text are complicated for some students and often make them bored. To solve this problem, the use of attractive and appropriate strategy will be helpful. It is not only to make the students increasing their ability in reading but also could make them interested to read.
This research has two research problems, that is: How the teacher uses of comic strips to the students reading comprehension in reading narrative text of tenth grade students at SMK Negeri 3 Pamekasan. And what are the advantages and disadvantages to in using of comic strips to the student’s reading comprehension in reading narrative text of tenth grade students at SMK Negeri 3 Pamekasan
In this research, the researcher uses qualitative as an approach of this research and descriptive as kind of the research. The researcher uses three instruments in collecting the data; observation, interview and documentation. For analyzing the data, the researcher uses data reduction, data display, and conclusion. Then the researcher uses triangulation of data source in checking the validity of data.
Comic strips are a pictorial story arranged in horizontal lines, or strips or rectangles called panels and read like a text from left to right. Comic strips consist of several panels and have several stories in the genre of humor, action, mystery, thriller, adventure, and so forth. In comic strips there are also several characters who speak in a limited time sequence, these characters can speak through balloons in which there is a dialogue. Comic strips can be found in places such as newspapers and the internet.
The advantages in the used of comic strips are the readers' interest in comic strips in the form of a combination of images and words, low vocabulary, easier to understand and interesting. And then, it can help the students to understand content and context, motivate, help the readers to get the right visualizations, It improves children’s creative working skills, and to express their creativity.
The disadvantages in the used of comic strips such as, students need computer access, limited range of facial expressions, need more time to search or to make it, makes students fall asleep with reading comics so that they forget about reading books if they don't get guidance from the teacher, the delivery of subject matter through comic media is too simple and the use of comic media is only effective for students with visual styles.
ABSTRAK
Irwan Agus Maulidi, 2020, Penggunaan Komik Strips Untuk Pemahaman Membaca Siswa Dalam Membaca Teks Naratif Siswa Kelas Sepuluh SMK Negeri 3 Pamekasan, Skripsi, Fakultas Tarbiyah Program Pembelajaran Bahasa Inggris (TBI). Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Madura. Pembimbing: Nina Khayatul Virdyna, M.Pd
Kata Kunci: Komik Strips, Pemahaman Membaca, Teks Naratif
Membaca merupakan salah satu hal yang sangat mempengaruhi pengetahuan informasi bagi siswa. Memahami teks bacaan merupakan hal yang rumit bagi sebagian siswa dan seringkali membuat mereka bosan. Untuk mengatasi masalah ini, penggunaan strategi yang menarik dan tepat akan sangat membantu. Hal ini tidak hanya membuat siswa meningkatkan kemampuannya dalam membaca tetapi juga membuat mereka tertarik untuk membaca.
Penelitian ini memiliki dua rumusan masalah, yaitu: Bagaimana guru menggunakan komik strip terhadap pemahaman bacaan siswa dalam membaca teks naratif siswa kelas sepuluh SMK Negeri 3 Pamekasan. Serta apa keuntungan dan kerugian penggunaan komik strip terhadap pemahaman bacaan siswa dalam membaca teks naratif siswa kelas sepuluh SMK Negeri 3 Pamekasan.
Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan pendekatan kualitatif sebagai penelitian dan deskriptif sebagai jenis penelitiannya. Peneliti menggunakan tiga instrumen dalam mengumpulkan data; observasi, wawancara dan dokumentasi. Untuk menganalisis data, peneliti menggunakan reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Kemudian peneliti menggunakan triangulasi sumber data dalam memeriksa keabsahan data.
Komik strip adalah cerita bergambar yang disusun dalam garis horizontal, atau strip atau persegi panjang yang disebut panel dan dibaca seperti teks dari kiri ke kanan. Comic strip terdiri dari beberapa panel dan memiliki beberapa cerita dengan genre humor, action, misteri, thriller, adventure, dan lain sebagainya. Dalam komik strip juga terdapat beberapa karakter yang berbicara dalam urutan waktu yang terbatas, karakter tersebut dapat berbicara melalui balon yang di dalamnya terdapat dialog. Komik strip dapat ditemukan di tempat-tempat seperti koran dan internet.
Keunggulan penggunaan komik strip adalah minat pembaca terhadap komik strip yang berupa kombinasi gambar dan kata, kosakata yang rendah, lebih mudah dipahami dan menarik. Kemudian, dapat membantu siswa untuk memahami isi dan konteks, memotivasi, membantu pembaca mendapatkan visualisasi yang tepat, meningkatkan keterampilan kerja kreatif anak, dan mengekspresikan kreativitas mereka.
Kekurangan dalam penggunaan komik strip seperti siswa membutuhkan akses komputer, ragam ekspresi wajah yang terbatas, membutuhkan waktu yang lebih lama untuk mencari atau membuatnya, membuat siswa tertidur dengan membaca komik sehingga lupa membaca buku jika tidak. Tidak mendapat bimbingan dari guru, penyampaian materi pelajaran melalui media komik terlalu sederhana dan penggunaan media komik hanya efektif untuk siswa dengan gaya visual.
M.Pd
Keywords: Comic Strips, Reading Comprehension, Narrative Text
Reading is one of the things that greatly influence the knowledge of information for students. To comprehend the reading text are complicated for some students and often make them bored. To solve this problem, the use of attractive and appropriate strategy will be helpful. It is not only to make the students increasing their ability in reading but also could make them interested to read.
This research has two research problems, that is: How the teacher uses of comic strips to the students reading comprehension in reading narrative text of tenth grade students at SMK Negeri 3 Pamekasan. And what are the advantages and disadvantages to in using of comic strips to the student’s reading comprehension in reading narrative text of tenth grade students at SMK Negeri 3 Pamekasan
In this research, the researcher uses qualitative as an approach of this research and descriptive as kind of the research. The researcher uses three instruments in collecting the data; observation, interview and documentation. For analyzing the data, the researcher uses data reduction, data display, and conclusion. Then the researcher uses triangulation of data source in checking the validity of data.
Comic strips are a pictorial story arranged in horizontal lines, or strips or rectangles called panels and read like a text from left to right. Comic strips consist of several panels and have several stories in the genre of humor, action, mystery, thriller, adventure, and so forth. In comic strips there are also several characters who speak in a limited time sequence, these characters can speak through balloons in which there is a dialogue. Comic strips can be found in places such as newspapers and the internet.
The advantages in the used of comic strips are the readers' interest in comic strips in the form of a combination of images and words, low vocabulary, easier to understand and interesting. And then, it can help the students to understand content and context, motivate, help the readers to get the right visualizations, It improves children’s creative working skills, and to express their creativity.
The disadvantages in the used of comic strips such as, students need computer access, limited range of facial expressions, need more time to search or to make it, makes students fall asleep with reading comics so that they forget about reading books if they don't get guidance from the teacher, the delivery of subject matter through comic media is too simple and the use of comic media is only effective for students with visual styles.
ABSTRAK
Irwan Agus Maulidi, 2020, Penggunaan Komik Strips Untuk Pemahaman Membaca Siswa Dalam Membaca Teks Naratif Siswa Kelas Sepuluh SMK Negeri 3 Pamekasan, Skripsi, Fakultas Tarbiyah Program Pembelajaran Bahasa Inggris (TBI). Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Madura. Pembimbing: Nina Khayatul Virdyna, M.Pd
Kata Kunci: Komik Strips, Pemahaman Membaca, Teks Naratif
Membaca merupakan salah satu hal yang sangat mempengaruhi pengetahuan informasi bagi siswa. Memahami teks bacaan merupakan hal yang rumit bagi sebagian siswa dan seringkali membuat mereka bosan. Untuk mengatasi masalah ini, penggunaan strategi yang menarik dan tepat akan sangat membantu. Hal ini tidak hanya membuat siswa meningkatkan kemampuannya dalam membaca tetapi juga membuat mereka tertarik untuk membaca.
Penelitian ini memiliki dua rumusan masalah, yaitu: Bagaimana guru menggunakan komik strip terhadap pemahaman bacaan siswa dalam membaca teks naratif siswa kelas sepuluh SMK Negeri 3 Pamekasan. Serta apa keuntungan dan kerugian penggunaan komik strip terhadap pemahaman bacaan siswa dalam membaca teks naratif siswa kelas sepuluh SMK Negeri 3 Pamekasan.
Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan pendekatan kualitatif sebagai penelitian dan deskriptif sebagai jenis penelitiannya. Peneliti menggunakan tiga instrumen dalam mengumpulkan data; observasi, wawancara dan dokumentasi. Untuk menganalisis data, peneliti menggunakan reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Kemudian peneliti menggunakan triangulasi sumber data dalam memeriksa keabsahan data.
Komik strip adalah cerita bergambar yang disusun dalam garis horizontal, atau strip atau persegi panjang yang disebut panel dan dibaca seperti teks dari kiri ke kanan. Comic strip terdiri dari beberapa panel dan memiliki beberapa cerita dengan genre humor, action, misteri, thriller, adventure, dan lain sebagainya. Dalam komik strip juga terdapat beberapa karakter yang berbicara dalam urutan waktu yang terbatas, karakter tersebut dapat berbicara melalui balon yang di dalamnya terdapat dialog. Komik strip dapat ditemukan di tempat-tempat seperti koran dan internet.
Keunggulan penggunaan komik strip adalah minat pembaca terhadap komik strip yang berupa kombinasi gambar dan kata, kosakata yang rendah, lebih mudah dipahami dan menarik. Kemudian, dapat membantu siswa untuk memahami isi dan konteks, memotivasi, membantu pembaca mendapatkan visualisasi yang tepat, meningkatkan keterampilan kerja kreatif anak, dan mengekspresikan kreativitas mereka.
Kekurangan dalam penggunaan komik strip seperti siswa membutuhkan akses komputer, ragam ekspresi wajah yang terbatas, membutuhkan waktu yang lebih lama untuk mencari atau membuatnya, membuat siswa tertidur dengan membaca komik sehingga lupa membaca buku jika tidak. Tidak mendapat bimbingan dari guru, penyampaian materi pelajaran melalui media komik terlalu sederhana dan penggunaan media komik hanya efektif untuk siswa dengan gaya visual.
Tidak tersedia versi lain