Text
A CASE STUDY AT THE CHILD'S FIRST LANGUANGE ACQUISITION IN PSYCHOLINGUISTIC AT 2-5 YEARS OLD IN BUNGBARUH VILLAGE, KADUR, PAMEKASAN
ABSTRACT
Mardiyah, 2020, A Case Study At The Child's First Language Acquisition in
Psycholinguistic at 2-5 Years Old in Bungbaruh Village, Kadur, Pamekasan,
Thesis Undergraduate Program, English Teaching and Learning Program,
Tarbiyah Faculty, State Islamic Institute (IAIN) Madura, Advisor: Henny
Uswatun Hasanah, M.Pd.
Key words : First Language Acquisition, Psycholinguistic
First language acquisition is the process by which humans acquire the
capacity to perceive and comprehend language (in other words, gain the ability to
be aware of language and to understand it), as well as to produce and use words
and sentences to communicate at the firstly. To generate and use the word or
sentence requires a science or field to discuss it, and the theory is
psychoolinguistics. Psycholinguistics is the study of the cognitive process that
supports acquisition and language use. Psycholinguistics covers three main points;
Language production, perceptions of language and language acquisition.
Language production refers to the process involved in creating and conveying
meaning through language. Perceptions of language refer to processes involved in
interpreting and understanding both written and spoken languages. Language
mastery refers to the process of getting a native language or a second language.
The researcher formulates one research focuses in this research, How does
the child get the first language in psycholinguistics based on the piaget jean's
perspective? So the goal of the focus of the problem is to describe how the child
gets the first language in psycholinguistics according to the piaget jean's
perspective.
In this research, the researcher use qualitative research approach especially
descriptive research. The data of this research are taken from the a child interacts
with his friends as well as between his parent and how a child recognizes each
surrounding object, and also interviewing the parents in child's intelectual
development in everyday. The data are taken by observation, interview, and
documentation.
Data analysis indicates that children can speak their first words or first
language of madura at less than 2 years of age. The study has revealed that
children experience obstacles or disorders during a new vocabulary acquisition:
trouble with wording, negligence in action, selfishness, and delinquency.
Based on the above results, researchers suggest further studies of wordformation processes in different objects, such as books, magazines, newspapers,
and poetry.ABSTRAK
Mardiyah, 2020, ”Studi kasus pada perolehan bahasa pertama anak usia 2-5
tahun di desa Bungbaruh” Sarjana, Skripsi, Tadris Bahasa Inggris (TBI), Institut
Agama Islam Negeri Madura. Pembimbing: Henny Uswatun Hasanah, M.Pd.
Kata Kunci: Pemerolehan Bahasa Pertama, Psikolinguistik
Pembelajaran bahasa pertama adalah proses yang melaluinya manusia
memperoleh kemampuan untuk memahami dan memahami bahasa (dengan kata
lain, memperoleh kemampuan untuk memahami bahasa dan memahaminya), juga
untuk menghasilkan dan menggunakan kata dan kalimat untuk berkomunikasi
untuk pertama kalinya. Untuk menghasilkan dan menggunakan kata atau kalimat
tersebut perlu adanya suatu ilmu atau bidang yang membahas hal tersebut, dan
teori tersebut yaitu psikolinguistik. Psycholinguistik adalah studi proses kognitif
yang mendukung akuisisi dan penggunaan bahasa. Psycholinguistik mencakup
tiga poin utama; Produksi bahasa, persepsi bahasa dan akuisisi bahasa. Produksi
bahasa memaksudkan proses yang terlibat dalam menciptakan dan menyampaikan
makna melalui bahasa. Persepsi bahasa merujuk pada proses yang terlibat dalam
menafsirkan dan memahami bahasa tertulis maupun lisan. Penguasaan bahasa
merujuk pada proses mendapatkan bahasa asli atau bahasa kedua.
Peneliti memformulasikan dua fokus masalah dalam penelitian ini,
Bagaimana anak mendapatkan bahasa pertama dalam bahasa psycholinguistik
berdasarkan perspektif Piaget Jean? Sehingga tujuan dari fokus masalah tersebut
yaitu untuk menggambarkan bagaimana anak mendapatkan bahasa pertama dalam
bahasa psycholinguistik berdasarkan perspektif Piaget Jean.
Pada penelitian ini, peneliti menggunakan kualitatif sebagai pendekatan
penelitian, khususnya penelitian deskriptif. Data penelitian ini diambil dari
seorang anak yang berinteraksi dengan teman-temannya serta antara orang tuanya
dan bagaimana seorang anak mengenali setiap benda di sekelilingnya, dan juga
mewawancarai orang tua dalam pengembangan intelektual anak setiap hari. Data
tersebut juga didapatkan melalui observasi, wawancara, dan documentasi.
Hasil dari analisis data menunjukkan bahwa anak pertama kali bisa mengucapkan
kata pertama atau bahasa pertamanya yaitu bahasa Madura pada usia kurang dari
usia 2 tahun. Dari hasil penelitian tersebut ditemukan adanya kendala atau
gangguan yang dialami anak selama penerimaan kosa kata baru, yaitu: kesulitan
dalam mengucapkan kata, lalai dalam melakukan sesuatu, egois, dan sifat nakal
yang dimiliki anak.Berdasarkanhasil di atas, penelitimenyarankankepadapenelitipenelitiselanjutnyauntukmeneliti proses pembentukan kata padaobjek yang
berbedasepertibuku, majalah, koran, danpuisi.
Tidak tersedia versi lain