Text
THE USE OF SONG LYRIC AS MEDIA IN TEACHING IRREGULAR VERB AT SEVENT GRADE OF JUNIOR HIGH SCHOOL 2 PALENGAAN PAMEKASAN
ABSTRACT
Mila Putri Sakila, 2020, The Use of Song Lyric as Media in Teaching Irregular Verb
at Seventh Grade of Junior High School 2 Palengaan. Ungraduated, Thesis, Tarbiyah
Faculty, English Teaching Learning Program (TBI), The State Islamic Institute of
Madura (IAIN) Madura. Advisor: Drs. H. Mosleh Habibullah, M.Pd.
Keyword: The song lyric, media and irregular verb
Media is a thing that can bring and give information, with media they can
express their knowledge in communication between teacher and student and also can
make the student easy to study. So that the researcher wants to measure the
advantage and disadvantage use song lyric in teaching irregular verb. Irregular verb
is one of important skill in studying foreign language, but students usually difficult to
distinguish past and participle and also have difficulties to convey their opinion.
There are three research focuses in this study. The first, how does the teacher
use song lyric as media in teaching irregular verb, the second, what are the advantage
using song lyric as media in teaching irregular verb and the third, what are the
disadvantage using song lyric as media in teaching irregular verb.
This research used qualitative approach and used descriptive research as kind
of research. The data got from the result observation, interview and documentation.
The informants are the English teacher and the students at the seventh grade of junior
high school 2 Palengaan. And then the researcher analyzes with display and
verification. In addition, to get the validity of data the researcher uses triangulation
source.
The result showed that the teacher use song lyric as media in teaching
irregular verb at seventh grade of junior high school 2 Palengaan. Then the
advantage use song lyric in teaching irregular verb at seventh grade of junior high
school 2 Palengaan, can make the students easy to study, easy to understand the
material, fun and not bored to study. And also the disadvantage is the students dit not
know to imitate the pronounce well what the teacher said in English, the students get
not many irregular verb in the song lyric.
Based on the result above, it is suggested for English teacher to understand
the students condition in the classroom, prepare the teaching material appropriately ,
apply the interesting strategies for students, and always give motivation to the
students increase their skill especially in teaching irregular verb.vi
ABSTRAK
Mila Putri Sakila, 2019, Penggunaan Lirik Lagu Dalam Pembelajaran
Irregular Verb di Kelas Tujuh Sekolah Menengah Pertama Negri 2 Palengaan.
Skripsi, Program Study Bahasa Inggris (TBI), Jurusan Tarbiyah, pembimbing: Drs.
H. Mosleh Habibullah, M.Pd.
Kata Kunci: Lirik lagu, media dan kata kerja tidak beraturan
Media adalah hal yang bisa dan memberikan informasi, dengan media
mereka bisa mengungkapkan pengetahuannya dalam komunikasi antara guru dan
siswa dan juga bisa membuat siswa mudah untuk belajar. Sehingga peneliti ingin
mengukur keuntungan dan kelemahan penggunaan lirik lagu dalam pembelajaran
irregular verb. Irregular verb adalah salah satu kemampuan penting dalam
pembelajaran bahasa asing, tapi siswa biasanya sulit untuk membedakan verb 2 dan
verb 3 dan juga sulit untuk menyampaikan opininya.
Dalam penelitian ada tiga fokus masalah, pertama, bagaimana guru
menggunakan lirik lagu sebagai media dalam pembelajaran kata kerja tidak beraturan
di kelas tujuh sekolah menengah pertama Negeri 2 Palengaan, kedua, apa saja
kelebihan menggunakan lirik lagu sebagai media dalam pembelajaran kata kerja tak
beraturan dan yang ketiga adalah apa saja kelemahan menggunakan lirik lagu sebagai
media dalam pembelajaran kata kerja tidak beraturan.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan jenis penelitiannya
adalah descriptif. Yang mana data itu diperoleh dari hasil observasi, wawancara dan
dokumentasi. Sedangkan informan-informannya yaitu guru dan siswa di kelas tujuh
sekolah menengah pertama negeri 2 Palengaan. Peneliti kemudian menganalisnya
dengan penunjukan dan pembuktian. Disamping itu, untuk mendapatkan keabsahan
suatu data, peneliti menggunakan sumber trin Hasil penelitian ini menunjukkan
tentang bagaimana guru menggunakan lirik lagu dalam pembelajaran kata kerja
tidak beraturan di sekolah menengah pertama Negeri 2 Palengaan. Kemudian
keuntungan mengunakan lirik lagu di sekolah menengah pertama Negeri 2
Palengaan, bisa membuat siswa mudah untuk belajar, materinya mudah untuk
dimengerti, menyenangkan dan tidak bosan untuk belajar. Kemudian kelemahan
siswa tidak tau mengucapkan dengan baik apa yang guru katakan dalam bahasa
inggris, kemudian siswa tidak memperoleh kata kerja tidak beraturan dalam lirik
lagu.
Berdasarkan hasil diatas, disarankan Kepada guru bahasa inggris untuk
mengerti kondisi siswa didalam kelas, mempersiapkan materi ajar yang tepat,
menerapkan strategi-sttrategi menarik untuk siswanya dan selalu memberikan
motivasi kepada siswa untuk meningkatkan kemampuan mereka terutama dalam
pembelajaran kata kerja tidak beraturan (irregular verb).
Tidak tersedia versi lain