Text
THE ROLE OF TUTORS IN TEACHING DIPHTONG AT BASE OF ENGLISH SOLUTION COURCES SAMPANG
ABSTRACT
Ulfatul Jannah 2020. The Role of Tutors in Teaching Diphthong at
Base of English Solution Course Sampang”. Undergraduate, Thesis,
English Teaching Learning Program (TBI), State Islamic Institute of
Madura. Advisor: Afifah Raihany, M.Pd.
Keywords: Tutors Role, teaching, diphthong
Some students of Base of English Solution Sampang cannot
pronounce the word correctly. They think that diphthong
pronunciation not important of speaking. They can speak english
fluently, but when they get diphthong pronunciation materials, they
fell difficult to speak English correctly, make their speaking not
fluently and speak repeatedely.
The students Base of English Solution Sampang are very
carefully to speak using diphthong pronunciation and they have to
adapt it. such they say word “like” they always pronounce such the
word ”leg” then they correct themselves such the word “laɪk”. So
that, tutors have important roles in the situation.
There are two research focuses in this research. The first is
the role of tutors in teaching diphthong at Base of English Solution
course Sampang. The second is how the tutors role in teaching
diphthong at Base of English Solution course Sampang.
This research is to identify the role of tutors in teaching
diphthong at Base of English Solution course Sampang. And to
investigate the way the tutors role in teaching diphthong at Base of
English Solution course Sampang.
The researcher chooses to use qualitative descriptive as the
method of research. The researcher collect the data by using,
interview, observation, and documentation.
The research result shows that tutors have some roles such as
tutors as manager, motivator, organizer, informer and evaluator. And
the way the tutors role is the First, tutors as manager, tutors manage
the class before starting to teach. Second, tutors as motivator, tutors
motivates the students to make the students spirit to join the class.
Third, tutors as organizer, tutors organize everything that will be
done in teaching learning process in order to make the teaching
learning process run well. Fourth, tutors as informer, where the
tutors give information and explanation abaout the materials that will
be discuss. And the last, tutors as evaluator, tutors give evaluation
after the materials have done, give task to students to cellect the dataabout the students succes or not in teaching learning process. So, it
can be concluded that tutors have important role in teaching learning
process.ABSTRAK
Ulfatul Jannah 2020, “Peran Tutor dalam Pengajaran Diftong di
Base of English Solution Course Sampang”. Skripsi, Program
Sarjana Pendidikan Bahasa Inggris (TBI), Fakultas Tarbiyah, Institut
Agama Islam Negeri (IAIN). Pembimbing: Afifah Raihany, M.Pd.
Kata kunci: Peran Tutor, pengajaran, diftong
Sebagian siswa Base of English Solution Sampang tidak bisa
melafalkan kata dengan benar. Mereka berfikir bahwa diftong tidak
penting dalam berbicara. Mereka bisa berbicara bahasa Inggris
dengan lancar tetapi ketika mendapatkan materi diftong, mereka
merasa kesulitan berbicara bahasa Inggris dengan benar, membuat
berbicaranya mereka tidak lancar dan berulang-ulang.
Siswa Base of English Solution Sampang sangat berhati-hati
untuk berbicara dalam menggunakan diftong dan mereka harus
beradaptasi dengan hal itu. Seperti halnya mereka mengucapkan kata
“like” mereka selalu melafalkan kata “leg” kemudian mereka
membenarkannya dengan kata “laɪk”. Sehingga tutor memiliki peran
penting dalam situasi itu.
Ada dua fokus penelitian dalam penelitian ini. Yang pertama
adalah apa peran tutor dalam mengajar pengucapan diftong di Base
of English Solution Course Sampang. Yang kedua adalah bagaimana
peran tutors dalam mengajar pengucapan diftong di Base of English
Solution Course Sampang.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran tutor dalam
mengajar pengucapan diftong di Base of English Solution Course
Sampang dan untuk mengetahuai bagaimana cara tutor berperan
dalam mengajar pengucapan diftong di Base of English Solution
Course Sampang.
Peneliti memilih untuk menggunakan deskriptif kualitatif
sebagai metode penelitian. Peneliti mengumpulkan data dengan
menggunakan wawancara, observasi, dan dokumentasi.
Hasil penelitian menunjukkan tutor memiliki beberapa peran
diantaranya adalah tutor sebagai pengelola, motivator, mengatur,
pelapor dan penilai. Dan cara tutor berperan yaitu pertama, tutor
sebagai pengelola, tutor mengelola kelas dengan baik sebelum
memulai untuk mengajar. Kedua, tutor sebagai motivator, tutor
memotivasi siswanya untuk membuat siswanya semangat untuk
mengikuti pelajaran. Ketiga, tutor sebagai mengatur, tutor mengatur
segalanya yang akan dilakukan dalam proses belajar mengajar untuk
membuat proses pembelajaran berjalan dengan baik. Keempat, tutorsebagai pelapor, dimana tutor memberikan informasi dan penjelasan
tentang materi yang akan didiskusikan. Dan yang terakhir, tutor
sebagai penilai, tutor memberikan evaluasi setelah materi
pembelajaran selesai yaitu memberikan tugas untuk mengumpulkan
data tentang siswanya sukses atau tidak dalam proses pembelajaran.
Jadi dapat disimpulkan bahwa tutor memiliki peran penting dalam
proses belajar mengajar.
Tidak tersedia versi lain