Text
THE USE OF MULTIPLE VERSIONS OF ENGLISH TEST IN EVALUATING THE STUDENTS' ENGLISH ACHIEVEMENT AT FIFTH SEMESTER OF ENGLISH DEPARTMENT IN IAIN MADURA ACADEMIC YEAR 2019/2020
ABSTRACT
Adinda Dewi Quroisyin, 2020, The Use of Multiple Versions of English Test in
Evaluating the Students’ English Achievement at Fifth Semester of English
Department in IAIN Madura Academic Year 2019/2020, Undergraduate, Thesis,
English Teaching Learning Program (TBI), Tarbiyah Faculty, The State Islamic
Institute of Madura. Advisor: Mulyadi, S.S, M. Pd.
Key Words: Multiple versions of English test, Students’ English achievement
The test is an assessment tool to determine the level of knowledge possessed by
students. Typically, tests are carried out by giving assignments that must be done
and completed by students. The results of this test can be used to determine
whether the learning process carried out by the teacher can be well received or not
by students, in this context English students. In addition, English student learning
outcomes can be measured more accurately by using several versions of English
tests in one exam. The use of several test versions will reduce the risk of students
sharing answers so that the test results will be more accurate.
The purpose of this study is to find out how the teacher uses multiple versions of
English test in evaluating the students’ English achievement at fifth semester of
the English department in IAIN Madura, and to find out how the students’ English
achievement at fifth semester of English department by the use of multiple
versions of English test.
This research is prepared using a qualitative approach, with a descriptive method.
In this study there are scope and limitation, the scope of this study is the use of
multiple versions of English and the limitation is the fifth semester students of
English Department in IAIN Madura academic year 2019/2020.
The results of this study indicate that the teacher uses several versions of the test
by making four different versions of the questions, where each version of the
question contains seven questions that represent seven learning topics. One
question in one version is different from a question in another version even
though the topic of learning is the same. This makes students more motivated to
learn, prevents students from discussing with each other during the exam, more
focused and efficient in using time, and gets test results that better represent the
abilities students have.
Based on the results of the study, it was addressed to the teacher that multiple
versions of English test could be used in the test for more accurate exam results or
more represented by the abilities of each student, so that the initial purpose of
holding the test is to find out the level of student ability can be fulfilled.v
ABSTRAK
Adinda Dewi Quroisyin, 2020, Penggunaan Beberapa Versi Tes Bahasa Inggris
dalam Mengevaluasi Prestasi Belajar Siswa Bahasa Inggris pada Mahasiswa
Semester Lima Jurusan Bahasa Inggris di IAIN Madura Tahun Ajaran
2019/2020, Sarjana, Skripsi, Program Pembelajaran Pengajaran Bahasa Inggris
(TBI), Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri Madura. Pembimbing:
Mulyadi, S.S, M. Pd.
Kata Kunci: Beberapa versi tes bahasa Inggris, Prestasi belajar
Tes adalah sebuah alat penilaian untuk mengetahui tingkat pengetahuan yang
dimiliki oleh siswa. Biasanya, tes dilakukan dengan memberikan tugas yang harus
dikerjakan dan diselesaikan oleh siswa. Hasil dari tes ini dapat digunakan untuk
menentukan apakah proses pembelajaran yang dilakukan oleh guru dapat diterima
dengan baik atau tidak oleh siswa, dalam konteks ini siswa bahasa inggris. Selain
itu, hasil belajar siswa bahasa Inggris dapat diukur lebih akurat dengan
menggunakan beberapa versi tes bahasa Inggris dalam satu ujian. Penggunaan
beberapa versi tes akan mengurangi resiko siswa saling berbagi jawaban sehingga
hasil ujian akan lebih akurat.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana guru menggunakan
beberapa versi tes bahasa Inggris dalam mengevaluasi prestasi belajar siswa
semester lima jurusan bahasa Inggris di IAIN Madura, dan untuk mengetahui
bagaimana prestasi belajar siswa semester lima jurusan bahasa Inggris dengan
penggunaan beberapa versi tes bahasa Inggris.
Penelitian ini disusun menggunakan pendekatan qualitatif, dengan metode
deskripsi. Pada penelitian ini terdapat ruang lingkup dan batasan, ruang lingkup
dari penelitian ini adalah penggunaan beberapa versi tes bahasa Inggris dan
batasannya adalah siswa semester lima jurusan bahasa Inggris di IAIN Madura
tahun ajaran 2019/2020.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa guru menggunakan beberapa versi
tes dengan membuat empat versi soal berbeda, dimana setiap versi soal berisi
tujuh pertanyaan yang mewakili tujuh topik pembelajaran. Satu soal di satu versi
berbeda dengan soal di versi yang lain meskipun topik pembelajarannya sama.
Hal ini membuat siswa semakin termotivasi untuk belajar, mencegah siswa untuk
saling berdiskusi selama ujian, lebih fokus dan efisien dalam menggunakan
waktu, serta mendapatkan hasil ujian yang lebih merepresentasikan kemampuan
yang siswa miliki.
Berdasarkan hasil penelitian tersebut, ditujukan kepada guru bahwa beberapa
versi tes bahasa Inggris dapat digunakan dalam ujian untuk hasil ujian yang lebih
akurat atau lebih merepresentasikan kemampuan yang dimiliki oleh masingmasing siswa, sehingga tujuan awal diadakannya tes yaitu untuk mengetahui
tingkat kemampuan siswa dapat terpenuhi.
Tidak tersedia versi lain