Text
THE USE OF EXAMPLE NON EXAMPLE STRATEGY OF WRITING PROCEDURE TEXT AT NINTH GRADE IN SMP MAARIF 1 PAMEKASAN
ABSTRACT
Erina Isnaini. 2020, The Use of Example non Example Strategy of
Writing Procedure Text at Ninth Grade in SMP Maarif 1 Pamekasan.
Thesis, English Teaching learning Program (TBI), The State Islamic
Institute ( IAIN ) of Madura. Advisor : Fadilah, M.pd.
Keyword: Writing, Example non Example Strategy, Procedure text.
Writing is an activity that is not easy, writing requires ideas and ideas. In
teaching writing, the teacher must choose a suitable strategy. Strategy is very
important to be used to make effective class and make it easier for students to
understand the material. Example non Example strategy is a strategy that uses
picture to convey material. This strategy can be used in teaching writing text
procedures, from pictures students can imagine what they have to write to make it
easier for students to understand.
There are three problems of study in this research, namely: first, the use of
example non example strategy of writing procedure text at ninth grade in SMP
Maarif 1 Pamekasan. Second, what are the advantages of use example non
example strategy of writing procedure text at ninth grade in SMP Maarif 1
Pamekasan. Third, what are the disadvantages of use example non example
strategy of writing procedure text at ninth grade in SMP Maarif 1 Pamekasan.
The object of this research are: first, to describe the use of example non
example strategy of writing procedure text at ninth grade in SMP Maarif 1
Pamekasan. Second, to find out the advantages of use example non example
strategy of writing procedure text at ninth grade in SMP Maarif 1 Pamekasan.
Third, to find out the disadvantages of use example non example strategy of
writing procedure text at ninth grade in SMP Maarif 1 Pamekasan.
This research is designed by using qualitative approach, and design of this
study is descriptive. Sources of data obtained from observation, interviews, and
documentation. The informants are from the English teacher and students at ninth
grade in SMP Maarif 1 Pamekasan. Beside that, the researcher used three
techniques for analyzing data, data reduction, data presentation, and conclusion or
verification.
The research findings the use of example non example strategy of writing
procedure text at ninth grade in SMP Maarif 1 Pamekasan was success. Because
based on the results of interviews with the teacher and some students in the ninth
grade of SMP Maarif 1 Pamekasan said using this strategy can make it easier for
students to understand. The teacher also guides students so that they are active in
the classroom.
The results of this research show that the use of example non example
strategies uses images in accordance with text procedures. Students become easy
to understand, classes become effective and students interested in learning are not
easily bored. The example non example strategy is suitable for teaching
procedures text.ABSTRAK
Erina Isnaini, 2020. Penggunaan Example non Example strategi pada
penulisan prosedur teks pada kelas sembilan di SMP Maarif 1
Pamekasan. Skripsi, IAIN Madura, Pembimbing: Fadilah.M,pd.
Kata Kunci : Menulis, Example non Example Strategy, Prosedur teks.
Menulis merupakan kegiatan yang tidak mudah, menulis memerlukan ide
dan gagasan. Dalam mengajar menulis guru harus memilih strategi yang cocok.
Startegi sangatlah penting digunakan untuk membuat kelas effektiv dan
mempermudah siswa mengerti materi. Example non Example strategi adalah
strategi yang menggunakan gambar dalam menyampaiakan materi. Startegi ini
bisa di gunakan dalam mengajar menulis prosedur teks, dari gamabar siswa bisa
berimajinasi apa yang harus mereka tulis sehingga mempermudah siswa untuk
mengerti.
Berdasarkan hal tersebut, maka ada tiga permasalahan yang menjadi kajian
pokok dalam penelitian ini, yaitu: pertama,bagaimana penggunaan strategi
example non example pada penulisan prosedur teks pada siswa kelas sembilan di
SMP Marif 1 Pamekasan. Kedua, apa saja manfaat dari penggunaan strategi
example non example pada penulisan prosedur teks pada siswa kelas sembilan di
SMP Marif 1 Pamekasan. Ketiga, apa saja kerugian dari pengguaan startegi
example non example pada penulisan prosedur teks pada siswa kelas sembilan di
SMP Marif 1 Pamekasan.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk: pertama, untuk menggambarkan
penggunaan strategi example non example pada penulisan prosedur teks pada
siswa kelas Sembilan di SMP Marif 1 Pamekasan. Kedua, untuk menemukan apa
saja manfaat dari penggunan strategi example non example pada penulisan
prosedur teks pada siswa kelas sembilan di SMP Marif 1 Pamekasan. Ketiga,
untuk menemukan apa saja kerugian dari penggunaan strategi example non
example pada penulisan prosedur teks pada siswa kelas sembilan di SMP Marif 1
Pamekasan.
Penelitian ini menggukan pendekatan kualitatif dengan jenis deskriptif.
Sumber data di peroleh dat observasi, wawancara, dan dokumentasi. Informannya
adalah guru bahasa Inggris SMP Maarif 1 Pamekasan dan siswa kelas sembilan
SMP Maarif 1 Pamekasan. Di samping itu peneliti menggunakan tiga technik
untuk analisis data, data reduction, data representation, adan conclusion atau
verification
Temuan pada penelitian ini penggunaan strategi example non example
pada penulisan prosedur teks pada siswa kelas Sembilan di SMP Marif 1
Pamekasan berhasil. Karena berdasarkan hasil wawancara dengan guru dan
beberapa siswa di kelas sembilan SMP Maarif 1 Pamekasan mengatakaan dengan
menggunakan strategi ini dapat mempermudah siswa untuk mengerti. Guru juga
membimbing siswa agar mereka aktif di dalam kelas.Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan strategi example non
example menggunakan gambar yang sesuai dengan prosedur text. Siswa menjadi
mudah mengerti, kelas menjadi effektif dan siswa tertarik untuk belajar tidak
mudah bosan. Strategi example non example cocok di gunakan untuk mengajar
prosedur teks
Tidak tersedia versi lain