Text
THE IMPLEMENTATION OF SCIENTIFE APPROACH THE PROCESS OF LEARNING AT ELEVENTH GRADE OF SMK AL- MUKHLISIN SEDDUR PAKONG PAMEKASAN
ABSTRACT
Nurul Ifadiyah, 2020, The Implementation of Scientific Approach in The Process
of Learning English at Eleventh Grade of SMK Al-Mukhlisin Seddur Pakong
Pamekasan. Thesis, English Teaching Learning Program (TBI), Tarbiyah Faculty,
State Islamic Institute Of Madura. Advisor: Mulyadi, S.S., M.Pd
Key words: Scientific Approach, Learning English.
This thesis explains the method applied by teachers in teaching English.
To that end, the researcher is interested to analyzing the methods applied by
English teachers in the process of learning English at Eleventh grade of SMK AlMukhlisin Seddur Pakong Pamekasan.
The researcher used descriptive qualitative research analysis methods to
find out the method used by the teacher. In this research, the researcher used three
types of data collection, namely observation, interview and documentation,
because the researcher need to observe, do questions and answers and do
documentation in the use of teacher’s strategies.
This research uses a qualitative approach with data sources, in this study
are English teacher and the students at Eleventh grade of SMK Al-Mukhlisin
Seddur Pakong Pamekasan, the learning process with scientific approach. This
research uses data collection techniques such as observation, structured
interviews, and documentation.
The results showed that in applying the scientific approach the teacher had
applied it well. Implementation of learning with scientific approach can make the
students interested and spirited to follow the lesson, so that it can help the
students understand the material taught by the teacher easily.ABSTRAK (Bahasa Indonesia)
Nurul Ifadiyah, 2020, The Implementation of Scientific Approach in The Process
of Learning English at Eleventh Grade of SMK Al-Mukhlisin Seddur Pakong
Pamekasan. Skripsi. (TBI), Jurusan Tarbiyah, Institut Islam Negeri (IAIN)
Madura. Pembingbing: Mulyadi, S.S., M.Pd
Kata Kunci: Scientific Approach, Learning English.
Tesis ini menjelaskan tentang metode yang diterapkan oleh guru dalam
mengajar bahasa Inggris. Untuk itu, peneliti tertarik untuk menganalisis tentang
metode yang diterapkan guru bahasa Inggris dalam proses pembelajaran bahasa
Inggris di kelas XI SMK Al-Mukhlisin Seddur Pakong Pamakasan.
Peneliti menggunakan metode analisis deskriptif kualitatif penelitian untuk
mengetahui metode yang digunakan oleh guru. Dalam penelitian ini, peneliti
menggunakan tiga tipe jenis pengumpulan data, yaitu observasi, wawancara dan
dokumentasi, karena peneliti perlu mengamati, melakukan tanya jawab dan
melakukan dokumentasi dalam penggunaan strategi guru.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan sumber data
dalam penelitian ini adalah guru bahasa Inggris dan siswa kelas XI di SMK AlMukhlisin Seddur Pakong Pamakasan, proses pembelajaran dengan metode
scientific. Penilitian ini menggunakan teknik pengumpulan data berupa observasi,
wawancara terstruktur, serta dokumentasi.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa dalam penerapan metode scientific
guru sudah menerapkan dengan baik. Pelaksanaan pembelajaran dengan metode
scientific bisa membuat siswa tertarik dan semangat untuk mengkuti pelajaran
sehingga bisa membantu siswa dalam memahami materi yang diajarkan oleh guru
dengan mudah.
Tidak tersedia versi lain