Text
THE USE OF PHONIC INSTRUCTION IN TEACHING READING ALOUD OF FIFTH GRADE STUDENTS AT SDN TLAGAH II PEGANTENAN
ABSTRACT
Ariyanto, 2019, The Use of Phonic Instruction in Teaching Reading Aloud of Fifth Grade Students at SDN Tlagah II Pegantenan , Thesis, English teaching learning program (TBI), Faculty of tarbiyah, state Islamic institute (IAIN) of Madura. Advisor : Afifah Raihany M.Pd
Keywords: Phonic Instruction, Reading
Teaching is the process of transferring knowledge, skill or attitude, teaching reading to young learners will be success when the teachers choose the suitable instruction when teach their students. Therefore the teacher in SDN Tlagah II Pegantenan uses phonic instruction in teaching reading aloud of fifth grade.
In this research there are two research focuses. They are how the teacher uses the phonic instruction in teaching reading aloud of fifth grade students at SDN Tlagah II Pegantenan and what is the advantages and disadvantages of phonic instruction in teaching reading aloud of fifth grade students at SDN Tlagah II Pegantenan.
In this research, the researcher uses qualitative approach, while kind of research the researcher uses descriptive research. Because it is intended to describe how the teacher uses the phonic instruction in teaching reading aloud and the advantages and disadvantages of phonic instruction in teaching reading aloud of fifth grade students at SDN Tlagah II Pegantenan.
The researcher finding of the uses of phonic instruction in teaching reading aloud of fifth grade students at SDN Tlagah II Pegantena was runs well because the steps has been done by the teacher in teaching and learning process, it means that by using phonic instruction the students are able to pronounce the word correctly because the students learn by the sound of letter, so that when the students find the another vocabulary they can read the word correctly. There are four advantages of phonic instruction, they are the students read the word correctly, the students remember the sound of letter, the students add their vocabulary mastery and the students add their writing skill, while the disadvantages of phonic instruction is emphasizing the students memorization of sound.
Finally, this research is expected to be useful for the reader and the researcher in the future. The researcher believed that this thesis is far from being perfect, so the researcher will accept good suggestions and constructive criticism to make this thesis perfect. The researcher also hopes that this thesis will be useful and contribute some valuable thing to the further researcher and to the reader generally that want to conduct similar study.
ABSTRACT
Ariyanto, 2019, Pengunaan Instruksi fonik Dalam Pembelajaran Membaca Bahasa Inggris Untuk Siswa Kelas Lima Di SDN Tlagah II Pegantenan, Skripsi, program study bahasa inggris (TBI), Jurusan tarbiyah, institute agama islam negeri (IAIN) Madura. Pembimbing : Afifah Raihany M.Pd
Kata kunci: Instruksi Fonik, Membaca
Mengajar adalah proses perpindahan ilmu, keterampilan atau tingkah laku, mengajar membaca untuk anak-anak akan berhasil jika guru bisa memilih instruksi yang tepat ketika mengajar siswanya. Oleh karena itu, guru di SDN Tlagah II Pegantenan menggunakan instruksi fonik untuk mengajar membaca bahasa inggris di kelas lima.
Penelitian ini terdapat dua fokus penelitian, diantaranya bagaimana guru mengunakan instruksi fonik dalam pembelajaran membaca untuk siswa kelas lima di SDN Tlagah II Pegantenan dan apa saja keuntungan dan kekurangan dari intruksi fonik dalam pembelajaran membaca untuk siswa kelas lima di SDN Tlagah II Pegantenan.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, dan penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif, karena dipenelitian ini ingin menunjukkan bagaimana guru menggunakan instruksi fonik dalam pembelajaran membaca dan keuntungan serta kekurangan dari instruksi fonik dalam pembelajaran membaca untuk siswa kelas lima di SDN Tlagah II Pegantenan.
Dari hasil temuan pengunaan instruksi fonik dalam pembelajaran membaca untuk siswa kelas lima di SDN Tlagah II Pegantenan berjalan dengan baik, karena semua langkah telah dilakukan oleh guru dalam proses belajar mengajar, maksudnya dengan menggunakan instruksi phonic siswa bisa mengucapkan kata dengan benar karena siswa belajar menggunakan suara dari huruf, sehingga ketika siswa menemukan kata baru siswa bisa membaca dengan benar. Ada empat keuntungan dari instruksi phonic yaitu siswa membaca kata dengan benar, siswa mengingat suara huruf, siswa menambah kosa kata dan siswa bisa menulis dengan baik, sedangkan kekurangan dari instruksi phonic adalah menekankan siswa untuk mengingat suara dari huruf.
Akhirnya penelitian ini diharapkan dapat bermanfaat bagi pembaca dan peneliti di lain waktu, peneliti percaya bahwa skripsi ini masih jauh dari kata sempurna, sehingga peneliti akan menerima saran yang baik dan kritik yang membangun yang membuat skripsi ini sempurna. Peneliti juga berharap bahwa skripsi akan berguna dan berkontribusi beberapa hal bagi peneliti selanjutnya dan semua pembaca secara umum yang ingin mengadakan penelitian yang sama.
Tidak tersedia versi lain