Text
THE USE OF DUET ENGLISH SONG IN TEACHING SPEAKING SKILL OF ELEVENTH GRADE AT SMK HIDAYATUL MUBTADIEN SAMPANG
ABSTRACT
Hendri Apriadi, 2018, The Use Of Duet English Song In Teaching Speaking Skill Of Eleventh Grade At SMK Hidayatul Mubtadien Sampang, thesis english teaching leraning program (TBI) Tarbiyah Departemen,State Islamic Institut (IAIN)Pamekasan,advisor, Siti Azizah, M.Pd
Keyword: Duet english song, speaking skill
In learning a language it will not released from the four elements which are always learnt: speaking,reading and writing,of course language is used as a tool of communication in human life,making student can speak fluently is not easy,teacher should have strategy to make it possible.In learning process teacher is fasilitator in the class, so to make students comprehend to the topic, teacher has to make student easily in gaining the knowledge but speaking skill is diffrent side with other English skill,because many student got practice. It will help student comprehend speaking skill,so in this research the reshearcher focus on the duet english song that teacher used in the class in teaching student speaking skill.
This research is discrptive qualitative research,the researcher is the main conducts as the data collector,observer,and analizer,in conduction of research the researcher observation,interview,and documentation to the subject and object of this research which conducting in SMK HIDAYATUL MUBTADIEN SAMPANG. Subject of this research is students of eleventh grade and the object is all students, in use duet english song strategy. The data collection analized by using three steps of miles huberman’s perspective are data reduction,data display and drawing conclusion or verification.To ensure the data validity the researcher checks by triangulation data
The result of this research showed that there are three steps in the use of Duet English Song technique used by the teacher to teach the student by hisself strategi. The first one is the teacher intructs the student to choose his partner. The second one intructs the student to memorize the lyrics. The third one is the teacher solves the students error In spelling or pronunciation. So in this strategy makes students intersting to study english language
Based on the result of the resarch above, the researcher concludes that duet English song, aimed to make his students easier in comprehend the speaking,almost all student know meaning of the word and make student pleasure in joining the class. Hopefully, this program can help the students easier to study English language.
ABSTRAK
Hendri Apriadi, 2018, Penggunaan duet lagu inggris dalam mengajarkan keterampilan berbicara kelas 11 di SMK Hidayatul mubtadien Sampang, Skripsi, Program study Bahasa Inggris, Jurusan tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri ( IAIN ) Pamekasan. Pembimbing :Siti Azizah, M.pd.
Kata kunci : Duet english Song, kepandaian berbicara
Dalam mempelajari bahasa itu tidak akan melepaskan dari empat elemen yang selalu dipelajari; berbicara, membaca dan menulis, tentu saja bahasa digunakan sebagai alat komunikasi dalam kehidupan manusia, membuat siswa dapat berbicara dengan lancar tidak mudah, guru harus memiliki strategi untuk membuatnya mungkin. Dalam proses belajar guru adalah fasilitator di kelas, jadi untuk membuat siswa memahami topik guru harus membuat siswa mudah dalam mendapatkan pengetahuan tetapi keterampilan berbicara adalah sisi yang berbeda dengan kemampuan bahasa Inggris lainnya, karena banyak siswa yang mendapat latihan akan membantu siswa memahami keterampilan berbicara, sehingga dalam penelitian ini fokus peneliti pada duet lagu inggris yang digunakan guru di kelas dalam mengajar keterampilan berbicara siswa.
Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif diskrit, peneliti adalah instrumen utama sebagai pengumpul data, observer, dan analizer, dalam penelitian konduksi peneliti melakukan observasi, wawancara, dan dokumentasi kepada subjek dan objek penelitian yang dilakukan di SMK HIDAYATUL MUBTADIEN. SAMPANG. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas elevent dan objeknya semua siswa, menggunakan strtegi duet lagu bahasa inggris. Pengumpulan data dianalisis dengan menggunakan tiga langkah perspektif mil huberman yaitu reduksi data, tampilan data dan penarikan kesimpulan atau verifikasi. Untuk memastikan validitas data peneliti memeriksa dengan triangulasi data.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa ada tiga langkah dalam penggunaan teknik Duet English Song yang digunakan oleh guru untuk mengajar siswa dengan strategi diri. Pertama adalah guru memerintahkan siswa untuk memilih pasangannya. Yang kedua memerintahkan siswa untuk menghafal lirik. Yang ketiga adalah guru memecahkan kesalahan siswa dalam ejaan atau pelafalan. Jadi dalam strategi membuat siswa akan tertarik untuk belajar bahasa inggris
Berdasarkan hasil penelitian di atas, peneliti menyimpulkan bahwa duet lagu bahasa inggris, yang bertujuan untuk membuat muridnya lebih mudah dalam memahami berbicara,hampir semua murid tahu arti kata dan membuat siswa senang dalam bergabung dengan kelas. Semoga, program ini dapat membantu siswa lebih mudah belajar bahasa inggris.
Tidak tersedia versi lain