Text
A CASE STUDY OF VOCABULARY LEARNING AUTONOMY OF A STUDENT AT IAIN MADURA
Khoirun, Nisak. 2018, A Case Study of Vocabulary Learning Autonomy of A Student At IAIN Madura, Tarbiyah Department, English Teaching Learning Program, Hasan Basri, M.Pd is as advisor.
Key words: Learning Autonomy, Vocabulary
Respect with responsibility as real college student especially as English teaching learning program student make student whose initial ‘U’ do learning autonomy. Which is she uses her spare time to study more especially to vocabulary mastery.And it is very seldom happen with college student in this era. Then the researcher interest to do this research. Therefore, The writer formulates three problems in this thesis, How does the student set the goal in mastery vocabulary, What does the student do in mastery vocabulary, and How does student measure the vocabulary mastery?
This study describe through of qualitative approach with case study design In collecting the data the researcher uses some techniques that are observation, interview, and documentation. The interview was done namely English student initial ‘U’. In addition, the researcher does observation from 13 February till 02 April 2018. at STAIN Pamekasan and in the autonomous learner’s house. Next, the researcher analysis is based on learning autonomy theories from some experts by using organizing and familiarizing then coding and reducing with conclusion drawing verification.
The finding in this research is a student at STAIN Pamekasan whose initial ‘U’ use her spare time to study more without being asked by lecturer or anyone. She can memorize vocabulary in her spare time at campus or home by searching vocabulary in Indonesian-English book or internet. She memorize vocabulary word by word. She put target that she must to memorize more less than 100 words in a week. She did it because she knows about her responsibility as English teaching learning program student to improve her English skill especially in vocabulary mastery. She is a profile of success full autonomous learner in mastery English.
The researcher suggest that college student should to be more respect with their responsibility as college student especially to improve their English skill then vocabulary mastery be the first key.
ABSTRAK
Khoirun nisak 2018, Studi kasus Pembelajaran kosa kata secara mandiri yang dilakukan oleh seorang siswa di IAIN, JurusanTarbiyah,TadrisBahasaInggris,HasanBasri,M.Pd selaku pembimbing.
Key words: Learning Autonomy, Vocabulary
Perduli akan tanggung jawab sebagai nyatanya mahasiswa teruta mamahasiswa tadris bahasa Inggris membuat seorang mahasiswa yang berinisial ‘U’ melakukan pembelajaran mandiri. Yang mana ia menggunakan waktu luang nya untuk belajar terutama untuk menguasai kosakata. dan jarang sekali terjadi pada mahasiswa di saat ini. Maka si peneliti tertarik untuk melakukan penelitianini.
Si peneliti yang sekaligus penulis merumuskan tiga rumusan masalah yaitu, Bagaimanamahasiswatersebutmendesaintargetnyadalammenguasaikosakata;Apasaja yang mahasiswa tersebut lakukan untuk menguasai kosakata dan Bagaimana mahasiswa tersebut melakukan penilaian terhadap penguasaan kosa kata nya. Penelitian ini menggunakan pendekatan dengan desain studi kasus. Dalam pengambilan data sipeneliti menggunakan tehnik observasi, wawancara dan dokumentasi. Wawancara tersebut di lakukan dengan mahasiswa bahasa inggris. Si peneliti melakukan observasi sejak 13 Februari hingga 02 April 2018.Baik itu di STAIN Pamekasan maupun di rumah si pembelajar mandiri. Setelah memperoleh data kemudian sipeneliti menganalisis berdasarkan teori pembelajaran mandiri dari beberapa ahli dengan menggunakan dengan menggunakan pengorganisasian dan pembiasaan lalu di sertai dengan penggunaan kode dan reduksi disertai penarikan kesimpulan dan pembuktian.
Temuan dalam penelitian ini adalah mahasiswa di STAIN Pamekasan yang berinisial ‘U’ menggunakan waktu luangnya untuk belajar tanpa harus disuruh sama orang lain. Ia menghafal kosa kata di waktu luangnya baik di kampus maupun dirumahnya dengan mencari kosa kata Indonesian-English dibuku atau di internet. Ia menghafal kata demi kata. Ia mentargetkan untuk ia harus menghafal paling tidak 100 kata per minggunya. Ia melakukan hal tersebut karena ia menyadari akan tanggung jawabnya sebagai seorang mahasiswa bahsa inggris untuk meningkatkan kemampuan bahasa inggrisnya terutama penguasaan kosa kata. Ia adalah profil kesuksesan seorang pembelajar mandiri dalam menguasai kosa kata.
Peneliti menyimpulkan bahwa mahasiswa seharusnya menyadar iakantanggung jawabnya sendiri sebagai seorang pelajar terutama dalam meningkatkan kemampuan bahasa inggrisnya dimana penguasaan kosa kata menjadi kunci utama.
Tidak tersedia versi lain