Text
THE ANALYSIS OF CONCORD ERROR ON STUDENTS SPEAKING SKILL AT THE EIGTH GRADE OF MTS MIFTAHUL ULUM MADUKAWAN PEGANTENAN PAMEKASAN
ABSTRACT
Mutmainnah Siska Sari, 2018. The Analysis of Concord Error on Students’ Speaking Skill at the Eighth Grade of MTs Miftahul Ulum Madukawan Pegantenan Pamekasan, Thesis, English Teaching Learning Program (TBI), Tarbiyah Department, State Islamic Institute of Madura, Advisor: Afifah Raihany, M.Pd.
Keywords : Concord Error, Speaking Skill.
Speaking is the skill to express or make other people understand what we are saying. It’s one of important aspects in the second language teaching learning process. Most of students are difficult to express their mind or speaking by using English. To know students’ speaking skill we can do analysis concord Error.
There are two problems in this research. The first one is what concord errors are found on students’ speaking at the eighth grade of MTs Miftahul Ulum Madukawan Pegantenan Pamekasan. The second one is what factors that cause the students commit errors in their speaking at the eighth grade of MTs Miftahul Ulum Madukawan Pegantenan Pamekasan.
The objective of this research is to find out concord errors which are found on students speaking at the eighth grade of MTs Miftahul Ulum Madukawan Pegantenan Pamekasan and to explain factors that cause the students commit errors in their speaking at the eighth grade of MTs Miftahul Ulum Madukawan Pegantenan Pamekasan.
This research is designed by using qualitative approach, and design of this study is descriptive. The source of data can be obtained from observation, interview and documentation. The informants are from the teacher and the students at eighth grade. To make the data valid, the researcher used triangulation.
The result of this research show that concord errors are found on students’ speaking in type of concord in tenses exactly in simple present tense and simple past tense and type of concord in gender agreement exactly in masculine and feminine gender. Beside there are two factor that cause students commit error in their speaking. They are developmental error and interference error.
Based on the result above, it is suggested for English teacher to give more motivation, repair the concord error and give many assignment for students to improve their speaking skill. It is suggested for students at the eighth grade of MTs Miftahul Ulum Madukawan to pay attention teacher’s motivation and exercise their speaking skill by practice speaking English every day.
ABSTRACT (Bahasa Indonesia)
Mutmainnah Siska Sari, 2018. Analisis Kesalahan Concord pada Kemampuan Berbicara Siswa di Kelas Delapan di MTs Miftahul Ulum Madukawan Pegantenan Pamekasan, Skripsi, Program Studi Tadris Bahasa Inggris (TBI), Jurusan Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Madura: pembimbing Afifah Raihany, M.Pd.
Kata Kunci : Kesalahan Concord, berbicara.
Berbicara adalah kemampuan untuk mengungkapkan dan membuat orang lain mengerti apa yang kita katakan. Itu merupakan aspek penting dalam proses belajar mengajar bahasa kedua. Kebanyakan murid sulit untuk mengungkapkan pikiran mereka atau berbicara dengan menggunakan bahasa Inggris. Untuk mengetahui kemampuan berbicara siswa kita bisa melakukan analisis kesalahan concord.
Ada dua masalah dalam penelitian ini. Pertama apakah kesalahan concord ditemukan pada speaking siswa di kelas delapan MTs Miftahul Ulum Madukawan Pegantenan Pamekasan. Kedua, faktor- faktor apakah yang menyebabkan siswa melakukan kesalahan pada speaking mereka dikelas delapan MTs Miftahul Ulum Madukawan Pegantenan Pamekasan.
Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk menemukan kesalahan concord pada speaking siswa di kelas delapan MTs Miftahul Ulum Madukawan Pegantenan Pamekasan dan untuk mengetahui faktor- faktor apakah yang menyebabkan siswa melakukan kesalahan pada speaking mereka dikelas delapan MTs Miftahul Ulum Madukawan Pegantenan Pamekasan.
Penelitian ini didesain dengan menggunakan pendekatan kualitatif dan menggunakan desain desain deskriptif. Sumber data di dapatkan dari observasi, interview dan dokumentasi. Informannya adalah guru bahasa Inggris dan siswa dari kelas delapan. Dan untuk mengesahkan data peneliti menggunakan triangulasi.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kesalahan-kesalahan concord ditemukan pada speaking siswa di tipe kesalahan concord di tenses tepatnya di simple present tense and simple past tense dan tipe kesalahan concord di gender agreement tepatnya di masculine dan feminine gender. Selain itu ada dua faktor yang menyebabkan siswa melakukan kesalahan pada speaking mereka yaitu developmental error and interference error.
Berdasarkan dari hasil diatas, disarankan pada guru bahasa Inggris untuk memberikan motivasi lebih dan memberikan banyak tugas pada siswa untuk mengembangkan kemampuan speaking mereka. disarankan pada siswa kelas delapan MTs Miftahul Ulum Madukawan untuk memperhatikan motivasi guru dan melatih kemampuan speaking mereka melalui mempraktekkan berbicara bahasa Inggris setiap hari.
Tidak tersedia versi lain