Text
THE IMPLEMENTATION OF BLINDFOLD GAME IN TEACHING VOCABULARY AT SEVENTH GRADE OF MTS MIFTAHUL QULUB POLAGAN GALIS PAMEKASAN
ABSTRACT
Yuliana, 2018 The Implementation of Blindfold Game in Teaching Vocabulary at Seventh Grade of MTs Miftahul Qulub Polagan Galis Pamekasan. Undergraduate, Thesis, Tarbiyah Department, English Teaching Learning Program (TBI), The State of Islamic College (STAIN) Pamekasan, Advisor: Henny Uswatun Hasanah, M.Pd
Key Words: Blindfold Game, Vocabulary Mastery
Learning vocabulary is very important because vocabulary is one of aspects in learning a foreign language. In teaching learning process, the teacher should apply the best way to make teaching learning process in teaching vocabulary mastery more enjoyable. Here, the researcher finds that the English teacher of MTs Miftahul Qulub Polagan Galis Pamekasan implements game to make the teacher explain the material easily. The game that the teacher implemented is Blindfold Game.
There are two research focusses in this study. The first, how the teacher implement Blindfold game in teaching vocabulary at Seventh Grade of MTs Miftahul Qulub Polagan Galis Pamekasan. The second, what are advantages and disadvantages of Blindfold game in teaching vocabulary at Seventh Grade of MTs Miftahul Qulub Polagan Galis Pamekasan.
In this research, the researcher uses qualitative approach. While kind of research, the researcher uses descriptive research. because it is intended to describe how the teacher implements Blindfold game Blindfold game in teaching vocabulary at Seventh Grade of MTs Miftahul Qulub Polagan Galis Pamekasan.
The result of this research found that there were three steps in the implementation of Blindfold Game Blindfold game in teaching vocabulary at Seventh Grade of MTs Miftahul Qulub Polagan Galis Pamekasan. There are pre-teaching, whilst-teaching, and post-teaching. In this game, there are some advantages and disadvantages. One of the advantages of teaching learning process is the game help the teacher in teaching learning process to explain the material easily. While the disadvantages is the students difficult to meaning word in English.
Based on the result above, it is suggested for English teacher to understand the students condition in the classroom. So the English teacher can solve the students difficulties in vocabulary mastery. The English teacher should have appropriate activity that is suitable with the material and students ability.
ABSTRAK
Yuliana, 2018, Implementasi Permainan Blindfold dalam Pengajaran kosa kata di kelas tujuh di MTs Miftahul Qulub Polagan Galis Pamekasan, Skripsi, Program Studi Bahasa Inggris (TBI). Jurusan Tarbiyah, Pembimbing: Henny Uswatun Hasanah, M.Pd
Kata Kunci: Permainan Blindfold, Penguasaan Kosakata
Belajar kosakata sangat penting karena kosakata adalah salah satu aspek dalam belajar bahasa asing. Belajar kosakata tidak mudah bagi siswa. Dalam proses belajar mengajar guru seharusnya menerapkan cara terbaik untuk membuat proses belajar mengajar dalam penguasaan kosakata menjadi lebih menyenangkan. Dalam hal ini, peneliti menemukan bahwa guru bahasa inggris di MTs Miftahul Qulub Polagan Galis Pamekasan mengimplementasikan permainan untuk menjelaskan materi lebih mudah. Permainan yang diiplementasikan yaitu permainan Blindfold.
Ada dua permasalahan dalam penelitian ini, pertama,bagaimana guru mengimplementasikan permainan Blindfold dalam pelajaran kosakata di kelas tujuh di MTs Miftahul Qulub Polagan Galis Pamekasan. kedua, apa saja keuntungan dan kerugian dari permainan Blindfold dalam pelajaran kosakata di kelas tujuh di MTs Miftahul Qulub Polagan Galis Pamekasan .
Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan metode kualitatif. Sedangkan jenis penelitiannya, peneliti menggunakan data deskriptif. Karena hal tersebut ditekankan untuk menggambarkan bagaiman penerapan permainan Blindfold dalam pengajaran penguasaan kosakata.
Hasil penelitian menemukan bahwa ada tiga langkah-langkah dalam pengimplementasian permainan Blindfold dalam pelajaran kosakata di kelas tujuh di MTs Miftahul Qulub Polagan Galis Pamekasan. langkah-langkah tersebut yaitu pendahuluan, kegiatan inti, dan penutup. Dalam permainan ini ada beberapa keuntungan dan kerugiannya. Salah satu keuntungan dari permainan ini yaitu permainan ini membantu guru dalam menjelaskan materi lebih mudah. Dan kerugiannya adalah siswa mengalami kesulitan dalam mengartikan kosakata tersebut.
Berdasarkan hasil diatas, disarankan kepada guru bahasa Inggris untuk mengetahui kondisi siswa dalam kelas, maka guru bahasa Inggris dapat mengatasi kesulitan siswa terutama pada penguasaan kosa kata. Guru bahasa Inggris sebaiknya mempunyai aktivitas yang sesuai dengan materi dan kemampuan siswa.
Tidak tersedia versi lain