Text
THE STUDY OF REWARD AND PUNISHMENT TOWARD STUDENT'S MOTIVATION IN ENGLISH LEARNING THE SEVENTH GRADE OF JUNIOR HIGH SCHOOL 2 PADEMAWU PAMEKASAN
ABSTRACT
Wadiah Dewi Masitah,2018, The Study of Reward and Punishment Toward Students’ Motivation in English Learning at the Seventh Grade of Junior High School 2 Pademawu Pamekasan. Undergraduate, Thesis, English Teaching Learning Program (TBI), The State College (STAIN) Pamekasan. Advisior: Henny Uswatun Hasanah. M. Pd.
Key words: Motivation, Reward and Punisment.
Learning English has not been different from learning other “difficult” field of study, such as biology, physics, etc. Because English is a lesson to learn a foreign language other than the language we use every day. Therefore, there must be encouragement that comes from within us (student) the spirit of a student to laerning English. Encouragement that comes from within to do it called a motive. With motivation, the student can develope activities and initiatives, can help direct and maintain percitence in learning activities. Type of motivation is two various: the first, reward is kinds of incentives that are given to the students for certain positive behavior as the teacher appreciation. The second, punishment is a repressive educational tool that are given to the students for certain negative behavior, which aims to awaken the child back to the things that are true and orderly. At the Seventh Grade of Junior High School 2 Pademawu Pamekasan, one way to regenerate interest and motivation to study in English subject the teacher used reward and punishment. So, it is expected by provided the reward and punishment the students can be more enthusiastic in English learning.
There are two problems in this research, they are: the first, how does the teacher give the reward and punishment toward student’s motivation in English learning. The second, what are the advantages and disadvantages of reward and punisment toward student’s motivation in English learning.
In this research the researcher used qualitative as the approach of the research and kind of the research is descriptive. The data sources are the English teacher of Seventh Grade and the student of this class. In collecting the data, the reseacher used some procedures those are observation, interview and documentation. The data is taken from the students and English teacher at The Seventh Grade of Junior High School 2 Pademawu Pamekasan.
The result of this reseacrh can be concluded that the study of reward and punishment strategies that used by the English teacher in English learning has many important to rebuild student’s self confidence, interest and increase their ability as the motivation to the student’s in English learning.
Based on the result above, it is suggested for the educator to implement the study of reward and punishment toward motivation strategy to attract student’s brave and increase the students’ ability in English learning.
ABSTRAK
Wadiah Dewi Masitah, 2018. Pembelajaran Pemberian Penghargaan dan Hukuman Terhadap Motivasi Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di SMPN 2 Pademawu Pamekasan. Skripsi, Tadris Bahasa Inggris (TBI), Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Pamekasan. Pembimbing: Henny Uswatun Hasanah M. Pd.
Kata kunci : Motivasi, Penghargaan dan Hukuman
Belajar bahasa inggris tidak semudah belajar mata pelajaran yang lain seperti biologi, fisika dan lain-lain. Karena pembelajaran bahasa inggris adalah pembelajaran yang mempelajari bahasa asing selain bahasa yang digunakan sehari-hari. Oleh karena itu harus ada dorongan dari dalam diri sendiri (siswa) untuk semangat belajar dalam bahasa Inggris. Dorongan ini disebut motivasi. Dengan motivasi, siswa dapat mengembangkan kegiatan dan berinisiatif, dapat juga membantu mengarahkan dan memelihara ketekunan dalam belajar. Terdapat dua jenis motivasi yaitu: pertama, reward adalah jenis imbalan yang diberikan oleh guru sebagai apresiasi kepada murid yang berperilaku baik. Kedua, hukuman adalah alat pendidikan represif yang diberikan kepada siswa untuk perilaku kurang baik yang bertujuan untuk mengembalikan anak ke hal-hal yang benar dan tertib. Di SMPN 2 pademawu pamekasan, salah satu cara untuk membangkitkan minat dan motivasi belajar dalam pelajaran Bahasa Inggris guru menggunakan pemberian penghargaan dan hukuman terhadap murid untuk mengajar Bahasa Inggris. Jadi, diharapkan dengan adanya pemberian penghargaan dan hukuman ini siswa bisa lebih antusias dalam belajar Bahasa Inggris.
Ada dua masalah dalam penelitian ini. Yang pertama adalah bagaimana guru memberikan penghargaan dan hukuman terhadap motivasi siswa dalam belajar Bahasa Inggris. Yang kedua adalah apa saja keuntungan dan kerugian dalam pemberian penghargaan dan hukuman terhadap motivasi siswa dalam belajar Bahasa Inggris.
Dalam penelitian ini peneliti menggunakan kualitatif deskriptif sebagai metode penelitian. Penelitian kualitatif adalah sebuah pendekatan yang berguna untuk penemuan sebuah pusat fenomena. Peneliti mengambil data menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Data tersebut diambil dari siswa dan guru Bahasa Inggris di SMPN 2 Pademawu Pamekasan.
Berdasarkan hasil dari penelitian tersebut, dapat disimpulkan bahwa pemberian penghargaan dan hukuman yang digunakan guru dalam pembelajaran Bahasa Inggris mempunyai banyak kegunaan untuk membangun kepercayaan diri siswa, ketertarikan siswa terhadap pelajaran bahasa inggris serta dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam Pelajaran bahasa inggris.
Berdasarkan hasil dari penelitian diatas, peneliti menyarankan pendidik untuk menerapkan pemberian penghargaan dan hukuman sebagai strategi motivasi untuk menarik keberanian siswa, meningkatkan kemampuan siswa dalam pembelajaran Bahasa Inggris.
Tidak tersedia versi lain