Text
THE INFLUENCES OF BILINGUAL THEACHER'S TALK ON STUDENTS SPEAKING SKILL AT HE SEVENTH GRADE OF MTS AINUL FALAH GULUK-GULUK SUMENEP
ABSTRACT
Siti Alfiatus Shalihah, 2019, The Influence of Bilingual Teacher’s Talk on Students Speaking Skill at Seventh Grade of MTs Ainul Falah Guluk- Guluk Sumenep, Thesis, English Teaching Learning Program, Institute For Islam Studies Madura. Advisor: Henny Uswatun Hasanah, M. Pd.
Keywords: Bilingual, Teacher’s Talk, Speaking Skill
. There are four skills in English languages that are speaking, writing, reading and listening. But, the most important in English languages is speaking that is to measure English language skill of someone. Speaking that is ability of transferring massage by communicating and interacting with other and can involve two or more people using correct pronunciation, stress and intonation. This is the reason of bilingual teacher talk make the students improve in their speaking and also make class effectively.
This research is conducted to find out the influence of bilingual teacher’s talk on students speaking skill at the seventh grade of MTs Ainul Falah Guluk- Guluk Sumenep and to identify how significance influence does the bilingual teacher’s talk on students speaking skill at the seventh grade of MTs Ainul Falah Guluk- Guluk Sumenep.
Design of this research is quantitative with non-experimental. The population of this research is the student of MTs Ainul Falah Guluk- Guluk Sumenep consist a and b there are a class is 23 students and b class is 23 students. The instruments which were used in conducting this research were questionnaire and documentation. Questionnaire was to obtain the data related to X variable (bilingual teacher’s talk) as independent variable. Researcher uses Spearman Brown formula to know the reliabilities of this questionnaire. While documentation was to obtain the data related to Y variable (student’s speaking skill) as dependent variable. Data analysis technique that researcher was statistical analysis by using product moment formula.
The result of this research show that there is influence of bilingual teacher’s talk on students speaking skill at the seventh grade of MTs Ainul Falah Guluk- Guluk Sumenep and the effect is low significance. It is proven after knowing the result of statistical analysis that shows that “r” value is 0,36. It is more than r-table in significance level 5% and 1% with N 46. The values are 0,291 and 0,376. Then the researcher compared it with table of interpretation “r” product moment. It is between interval 0,20-0,40 with low interpretation.
Based on the result above, it is suggested for English teacher to develop the use of bilingual teacher’s talk in teaching English in order the students understand the language more easily especially when explain about material. The teacher also should be creative, vocal, unique and systematic when using bilingual teacher’s talk in order the students have motivation and interested in learning English.
ABSTRAK
Siti Alfiatus Shalihah, 2019, Pengaruh Penjelasan Guru dengan Menggunakan Dua Bahasa Terhadap Penguasaan Berbicara Siswa Kelas VII di MTs Ainul Falah Guluk-Guluk Sumenep. Skripsi, Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Jurusan Tarbiyah, pembimbing: Henny Uswatun Hasanah, M. Pd.
Kata kunci: Dua Bahasa, Percakapan Guru, Kemampuan Berbicara.
Ada empat kemampuan dalam bahasa inggris yaitu berbicara, menulis, membaca dan medengarkan. Tetapi, yang paling penting dalam bahasa inggris adalah berbicara karena hal itu mengukur kemampuan bahasa inggris seseorang. Berbicara merupakan kemampuan untuk menyampaikan pesan dengan berkomunikasi dan bergaul dengan yang lain dan melibatkan dua atau banyak orang dengan menggunakan pengucapan yang benar, mental, dan nada suara. Ini alasan dari penjelasan guru dengan menggunakan dua bahasa agar dapat memperbaiki cara berbicara siswa dan juga membuat kelas efektif.
Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui pengaruh percakapan guru bilingual terhadap keterampilan berbicara siswa di kelas tujuh MTs Ainul Falah Guluk-Guluk Sumenep dan untuk mengetahui seberapa besar pengaruh ceramah guru bilingual terhadap keterampilan berbicara siswa di kelas tujuh MTs. Ainul Falah Guluk- Guluk Sumenep.
Desain penelitian ini adalah kuantitatif dengan non-eksperimental. Populasi penelitian ini adalah siswa MTs Ainul Falah Guluk-Guluk Sumenep terdiri dari kelas a dan kelas b, kelas a 23 siswa dan kelas b 23 siswa. Instrumen yang digunakan dalam melakukan penelitian ini adalah kuesioner dan dokumentasi. Kuesioner adalah untuk memperoleh data yang terkait dengan variabel X (bicara guru bilingual) sebagai variabel independen. Peneliti menggunakan rumus Spearman Brown untuk mengetahui reliabilitas kuesioner ini. Sedangkan dokumentasi adalah untuk memperoleh data yang terkait dengan variabel Y (keterampilan berbicara siswa) sebagai variabel dependen. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis statistik dengan menggunakan rumus product moment.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada pengaruh pembicaraan guru bilingual terhadap keterampilan berbicara siswa di kelas tujuh MTs Ainul Falah Guluk-Guluk Sumenep dan pengaruhnya signifikansi rendah. Terbukti setelah mengetahui hasil analisis statistik yang menunjukkan bahwa nilai "r" adalah 0,36. Ini lebih dari r-tabel pada taraf signifikansi 5% dan 1% dengan N 46. Nilainya adalah 0,291 dan 0,376. Kemudian peneliti membandingkannya dengan tabel interpretasi "r" momen produk. Itu adalah antara interval 0,20-0,40 dengan interpretasi rendah.
Berdasarkan hasil di atas, disarankan bagi guru bahasa Inggris untuk mengembangkan penggunaan pembicaraan guru bilingual dalam mengajar bahasa Inggris agar siswa lebih mudah memahami bahasa terutama ketika menjelaskan tentang materi. Guru juga harus kreatif, vokal, unik, dan sistematis ketika menggunakan pembicaraan guru bilingual agar siswa memiliki motivasi dan tertarik untuk belajar bahasa Inggris.
Tidak tersedia versi lain